Nachtlicht


Gedreven door nieuwsgierigheid zoeken deze negen musici naar het Nachtlicht: het bestaat nog niet, maar de glinstering ervan is veelbelovend. Met een groot pallet aan invloeden, interesses, idee├źn, vaardigheden en karakters gaat Nachtlicht de uitdaging aan. Nieuwe manieren van muziek maken worden ontdekt door middel van improvisatie, compositie en het mengen van deze twee met klanken en vormen van kunst uit verschillende tijden, landen en stijlen. Zo gebruikt het ensemble naast moderne instrumenten soms barokinstrumenten, maar ook synthesizers en live electronics en haalt het inspiratie uit zowel wereldmuziek als moderne jazz. Daarnaast werkt Nachtlicht ook regelmatig met filmmakers, gameontwikkelaars, grafisch kunstenaars en jonge componisten met verschillende achtergronden. Nachtlicht bestaat uit:

  • Iara Perillo, fluit en piccolo
  • Jos Baggermans, sopraan- en altsaxofoon
  • Fleur Peereboom, alt- en tenorsaxofoon
  • Maarten Combrink, trombone
  • Arjan Linker, trombone
  • Tom Bouwmeister, gitaar
  • Stan Verstegen, piano
  • Anosh ter Haar, contrabas/basgitaar
  • Marc Sentenie, drums
www.nachtlichtensemble.nl

Nymphéas Trombone Quartet


Niels Jacobs, Wilco Kamminga, Arjan Linker en Tim Ouwejan ontmoetten elkaar in 2015 bij het Jong Trombone Collectief. Na enkele jaren samen gespeeld te hebben in onder andere dit ensemble was er duidelijk sprake van een zowel muzikale als vriendschappelijke connectie. Toen de vier jongemannen begin september 2018 gezamenlijk de opleiding klassiek trombone aan het Conservatorium van Amsterdam volgden, was het een logische stap: er zou een nieuw trombonekwartet gevormd worden.

Het Nymphéas Trombone Quartet onderscheidt zich niet alleen door de focus op de muziek binnen het Franse impressionisme, maar ook door de bezetting van het kwartet: in plaats van de traditionele bezetting (drie tenortrombones en een bastrombone), spelen ze alle vier op tenortrombones, wat resulteert in een slankere ensembleklank. Met deze formule stelt het kwartet zich ten doel de luisteraar de fijnere kant van de trombone te laten horen, die niet vaak met het instrument geassocieerd wordt. Daarnaast streven de heren ernaar om een impuls te geven aan het repertoire voor trombonekwartet, door arrangementen en composities van eigen hand.